Denne app kan revolutionere måden vi shopper online

Denne app kan revolutionere måden vi shopper online
Miranda fra Sex And The City. Foto: AOP

Forventninger og virkelighed stemmer ikke altid overens, slet ikke i forbindelse med onlineshopping. Men det har den amerikanske tøjgigant Gap måske løsningen på. IN tager pulsen på modens digitale indkøb.

Det er de færreste, der ikke har prøvet at lægge den forkerte størrelse i den virtuelle indkøbskurv. De fleste har også prøvet, at jeansene ikke sad over bagenden, som de gjorde på modellen på skærmen, når de onlineshopper. Det problem har amerikanske Gap måske fundet løsningen på nu.

I januar begyndte det San Fransisco-baserede firma at udvikle en avatar, altså en virtuel udgave af dig, så du kan prøve tøjet på en model, der ligner dig. Det er blevet til en ny app, ’DressignRoom by Gap’, der skal sælge Gaps tøj.

- Du kan se, hvordan kjolen rammer din popo, hvor stramt den sidder på dine strømpebukser, hvor lang den er, om den rammer under eller over knæet, fortæller Gaps vicepræsident for global strategi, forretningsudvikling og forbrugerviden, Gil Krakowsky, til WWD.

- Appen lader dig se, hvordan et stykke tøj vil passe hele vejen rundt, fortsætter han.

Det giver god mening, at Gap går ind i kampen om onlineforbrugernes gunst og pung.

Herhjemme er hele 77 procent at danskerne digitale forbrugere ifølge Danmarks Statistik, der også peger på, at mode, sports- og fritidsudstyr sammen med hotelovernatninger, fly og andet rejserelateret er de mest digitalt indkøbte varer. Selvom Danmark nok er langt fremme som et af de lande med forholdsvist flest Wi-Fi-forbindelser, er der ingen grund til ikke at tro, at de digitale indkøb ikke også er big business for modehusene uden for vores danske grænser.

LÆS OGSÅ: 6 Beauty-Apps du bør kende

Det har fx italienske Prada måttet sande, da de sidste år lancerede onlineshopping for først de europæiske forbrugere, da modehusets økonomi ikke stemte overens med brandets popularitet. Ligesom det rygtes, at det franske luksuskonglomerat LVMH arbejder på at samle sine brands i én netbutik, der skal konkurrere med sider som Net-A-Porter.com, MyTheresa.com og MatchesFashion.com. Således vil det altså blive muligt, hvis rygterne taler sandt, at shoppe blandt andet Louis Vuitton, Céline og Dior under samme .com-adresse.

I San Fransisco prøvede Gap sig først med en in-store-scanner, hvor de lod deres medarbejdere scanne nøgne for at få taget de rigtige mål til avataren.

- De kunne ikke rigtig lide at afklæde sig og få deres kroppe scannet. Selv vores egne medarbejdere var ikke vild med, at Gap Inc. skulle opbevare data om deres nøgne kroppe, fortæller Gil Krakowsky fra Gap til WWD.

Derfor har Gap udviklet forskellige avatarer, du kan få til at ligne dig selv så meget som muligt ved at vælge fx bryststørrelse, benlængde og lignende. Præcis som med spillet ’Sims’, der var det helt store virtuelle livsstilsspil i 00’erne.

Gap er en af verdens største producenter af high street-tøj og huser udover modermærket Gap brands som Banana Republic, Old Navy og Intermix. Appen er stadig på forsøgsstadiet og ikke klar til brug endnu, men det bliver interessant at følge, om ’DressignRoom by Gap’, som appen så fint hedder, kan være med til at revolutionere onlinemarkedet – og måske slå konkurrenter som Zara og H&M online. For det kunne da være fedt, at man kunne regne med, at kjolen ikke strammede over brystet, og at jeansene bare sad helt perfekt.

Se et eksempel på appen i videoen herunder:

LÆS OGSÅ: SHOPPING | Forårets fineste toppe

LÆS ALT OM