Karen Simonsen – Vi skal sige fra og gå efter det, vi drømmer om

Karen Simonsen – Vi skal sige fra og gå efter det, vi drømmer om
Foto: Katrine Rohrberg

Karen Simonsen kan i år fejre 25-års jubilæum i den danske modebranche. Hun slog sit navn og talent fast som den ene del af den modige designduo Munthe plus Simonsen, men gennem de seneste otte år har Karen Simonsen haft foden under eget bord. Det trives hun med – så meget, at hun også har overskud til at udfordre sig selv som businesskvinde.

Blå bog: Karen Simonsen

  • Født 31. juli 1966, opvokset i nærheden af Silkeborg.
  • Uddannet på Designskolen Kolding, hvor hun mødte Naja Munthe, som hun etablerede modehuset Munthe plus Simonsen med i 1994. 
  • I dag står hun på egne ben som kreativ direktør i Karen by Simonsen.
  • Bor i Hellerup med sin datter.

Hun udstråler ro. Ikke den kedelige, småtrætte slags, man kan udstråle, når man har brug for uldne tæpper og stearinlys. Derimod den ro, man finder, når man er nået så langt i livet, at man kender sit arbejde til fingerspidserne og ved, hvad det handler om. Karen Simonsen befinder sig tydeligvis på det rette sted med plads til både refleksion, grin og en masse gode historier.

LÆS OGSÅ: KVINDER MED STIL | Karen Simonsen

I år kan hun fejre 25-års jubilæum i den danske modebranche. Designeren, entreprenøren og businesskvinden, hvis navn er kendt af kvinder over hele landet og i udlandet, har designet tøj i et kvart århundrede.

– Det føles, som om det lige har været jul, griner hun, da jeg spørger ind til jubilæet.

– Jeg kan slet ikke forholde mig til tid, for den går så hurtigt, siger hun og tager en tår af kaffen, der står på en sirligt anrettet bakke på det flotte skrivebords yderkant.

Vi er hjemme hos Karen Simonsen i villaen i Hellerup. Her er ting overalt: kunst. Møbler. Billeder og genstande, som man fornemmer betyder noget for designeren. Her er smagfuldt. Lyst. Lækkert og hjemligt – man er ikke i tvivl om, at man er hjemme hos en kvinde, der lever og ånder æstetik.

Foto: Katrine Rohrberg

Karen Simonsen er med egne ord både spirituel og religiøs.

– Jeg takker min gud hver dag, for at jeg kommer i mål med mine mange projekter – projekter, som jeg har skabt. Alt, hvad jeg har omkring mig og har oplevet, har jeg selv skabt, siger hun.

Kimen til hendes ambitioner, entreprenørånd og skabertrang blev lagt i Karen Simonsens barndom, som hun tilbragte i en landsby uden for Silkeborg.

– Vi boede i et lille bitte træhus uden låse på dørene. Vi havde ikke en krone og levede yderst asketisk. Mens naboens datter blev kørt i skole i en Cadillac, måtte jeg op på jernhesten og trampe i pedalerne, og dengang sagde jeg til mig selv, at det gad jeg ikke blive ved med, fortæller hun. 

– Hvis jeg f.eks. vil have en Audi, skal jeg nok knokle for at få den. Det at kæmpe for at ændre sine omgivelser eller skabe livskvalitet er noget, vi selv er ansvarlige for, siger hun.

Forløsning at gå solo

Karen Simonsen arbejder meget. Så meget, at hun selv påpeger, at hun skal blive bedre til at holde fri og slappe af, da hun bliver spurgt om, hvad hun endnu ikke har opnået. I 2009 stiftede hun mærket Karen by Simonsen, som hun delvist ejer. Den anden halvdel af ejerskabet udgøres af koncernen DK Company, som hun samarbejder tæt med.

– Jeg ville ikke kunne være der, hvis jeg ikke vidste, at de er ambitiøse og dygtige – men det er de. De ser ikke bare lille Danmark, de ser verden som et sted med muligheder, siger hun og understreger, at det efter 15 år med Munthe plus Simonsen er godt at være solo.

– Det er fantastisk at være herre i eget hus og at lede. Det er en kæmpe forløsning på et menneskeligt plan. Min ambition med Karen by Simonsen var ikke at starte forfra med at være baggårdsdesigner og selv køre rundt på landevejene og sælge tøjet. Vi lagde mere markant ud og blev solgt i 12 lande fra den allerførste sæson, forklarer hun.

Det har medført succes for mærket, der er vokset siden grundlæggelsen. Nu er der tre linjer: hovedkollektionen, kollektionen One med fokus på især jakkesæt og business-tøj, samt den nyligt lancerede Icons-kollektion, der fortolker 25 af Simonsens bedste designs gennem tiden i et 2017-univers.

Med sin virksomhed, sit team og sin erfaring er Karen Simonsen nået til et sted, hvor hun kan arbejde på en helt anden måde end for 25 år siden. For det første har modebranchen og måden, man designer og sælger tøj på, ændret sig markant. Verden er blevet digital, der er kommet brand directors og excel-ark og budgetter, der skal overholdes, og man kan ikke bare lave en jakke med fem meter slæb, hvis man en morgen vågner og tænker, at det vil være cool, som hun udtrykker det.

– Jeg har altid været interesseret i trend- forecasting. I dag er jeg optaget af, hvordan vi bevæger os som mennesker, hvordan vi former vores liv og hvilke værdier vi har øverst på listen, siger hun.

– Det bruger jeg i min kreative proces med mit designteam. På den måde føler jeg mig endnu mere kreativ, fordi det handler om tidsfornemmelse og business på samme tid, siger hun.

– Jeg sidder ikke ligefrem og tegner basistøj, og jeg savner ikke at sidde og sy perler på en top. Jeg har jo ligesom designet de obligato-

riske 180 par bukser, griner hun med henvisning til sin lange karriere. Og derfor er det fint at give nogle af de designmæssige arbejdsopgaver videre til designteamet.

Foto: Katrine Rohrberg

En ikonisk kollektion

Med den nye Icons-kollektion som udgangspunkt for jubilæumsfejringen har Karen Simonsen brugt meget tid på at tænke tilbage. Og at kigge i gemmerne. Både derhjemme og i sommerhuset, hvor hun har masser af gamle tegninger, billeder og tøj.

– Det har været fantastisk morsomt at rejse tilbage for at rejse frem. Vi havde det så sjovt med at kigge på alt det, jeg har fundet, og ikke mindst med at se på, hvordan man overfører det til nutiden. Kollektionen er inspireret af design fra årene, der er gået, så der er mange små historier, siger hun.

Hun peger på et bånd, der sidder på kanten af en hvid top.

– Dette velourbånd købte jeg på et marked i Firenze tilbage i min tid på Kolding Designskole. Jeg har gemt det lige siden, og det er nu blevet lavet nærmest identisk i Indien som en del af den nye kollektion, siger hun.

På den måde afspejler Icons-kollektionen ret godt, hvem Karen Simonsen er.

For her er der broderi, blonde og masser af de små detaljer, som hendes fanskare kender så godt, og som er en væsentlig del af hendes dna.

Karen Simonsens navn har været en fast bestanddel af den danske modebranche i over to årtier. Med Munthe plus Simonsen var hun blandt de første, der holdt modeshow i København, hun har været næstformand i bestyrelserne for Danish Fashion Institute og Copenhagen Fashion Week, der over en årrække har banket den københavnske modeuge op til at blive en af Nordeuropas mest indflydelsesrige.

– Jeg har altid været meget optaget af de små historier i design. Filosofien bag tøj, hvad den gør ved mennesker. For hvad gør tøjet ved kvinden? Alle de koder, der skal analyseres for at komme i mål interesserede mig allerede på designskolen, siger hun og fortsætter:

– Jeg synes stadig, det var meget kreativt, anderledes og nytænkende, det, vi lavede dengang. Den måde, jeg turde kombinere tingene på, kom sig måske af, at jeg ikke havde helt styr på fødekæden. Jeg gjorde bare ting, selv om man på papiret ikke kunne.

Karen Simonsen fortæller om kinesiske silkekimonoer, der blev købt på et marked og klippet op og lavet til jakker kombineret med tung uld, og om at lave print selv med maling.

– Vi stod i en baggård og hældte maling på stof, vi havde hængt på tørresnore, og det blev til et print, siger hun med en høj latter.

– Sådan noget er jo meget kreativt, og sådan arbejder jeg ikke mere. Tiden kalder på et helt andet udtryk – i dag udvikler vi materialer og designteknikker i tæt samarbejde med vores leverandører og gerne også digitalt. Men du kan aldrig fratage mig eller udslette mit dna. Man kan altid genkende det, jeg laver. Nu og dengang, understreger hun.

Klædt på til business

Karen Simonsen bruger også tid på sin personlige udvikling, bl.a. for at blive en bedre designer. Hun nævner selv One-kollektionen, der er skabt til businesskvinder, som en milepæl i sin karriere.

– På et tidspunkt begyndte jeg at sidde i bestyrelser, hvor jeg mødte andre erhvervskvinder. Af og til talte jeg med dem om deres tøjmæssige behov, og det var vildt spændende, fortæller hun.

Siden da har hun fokuseret mere og mere på netop den del af sig selv – businesskvinden Karen Simonsen.

LÆS OGSÅ: Geeti Amiri - Kvinden med den stærke stemme er klar til at skrue ned

– Jeg bruger mig selv på en anden måde, end når jeg arbejder med design. At være bestyrelseskvinde, ambassadør eller business angel giver stor mening for mig, og det at kunne videregive erfaring er fantastisk. Jeg kan godt lide at bidrage, gøre en forskel, hjælpe andre virksomheder på vej, og på den måde bruge mig selv, siger hun, og tænker sig kort om, da hun skal komme med eksempler på, hvad det så er, hun giver videre til andre.

– I mit bestyrelsesarbejde er jeg ofte operativ. Alle virksomheder er forskellige, og jeg forholder mig altid til den enkelte opgave. Men hvis jeg skal give et godt råd til mig selv og mine medsøstre på det mere personlige plan, så skal vi kvinder være mere direkte, verbale og udtrykke tingene ligeud. Vi skal sige fra, være ambitiøse og gå efter det, vi drømmer om. Når man ikke har haft nogle midler at gøre godt med, gør man jo selv noget for at gøre det bedre, siger hun.

– Da jeg var 15 år og boede i Silkeborg, kom det pludselig på mode at blive fotomodel i lokalsprøjten. Jeg tænkte, om det virkelig var ambitionen. Jeg ville da langt hellere have et modelbureau og være den, der hyrede dem ind. Allerede der handlede det om ambition, siger hun.

Et kig i krystalkuglen

Ud over at der gerne må komme lidt mere gang i kærlighedslivet, mangler Karen Simonsen ikke noget i sit liv. Fremtiden, funderer hun, er lys – og der er stadig masser, hun gerne vil nå.

– Jeg vil rigtig gerne arbejde mere som erhvervskvinde og have et par bestyrelsesposter til, siger hun og løfter sløret for overvejelserne om at tage en decideret bestyrelsesuddannelse.

– Det kunne være spændende at kigge mere gennem de briller. Det er altid mig, der skaber noget og er afsender – og nogle gange er det dejligt bare at sidde og modtage. Det kunne jeg godt tænke mig mere af. Jeg vil orientere mig om, hvad der sker i verden. Og jeg vil videreuddanne mig intellektuelt. Det er vigtigt for mig, siger hun.

Karen Simonsen er absolut ikke færdig endnu. Om hun nupper 25 år til med eget mærke, må tiden vise, men med den ro, hun udstråler, kunne man godt få tanken.

Køb et abonnement på IN og spar 50 % - KØB HER