Malene Birger løfter sløret for nyt brand

Malene Birger
Foto: Arkivfoto - Lars H. Laursen

Den danske designer, Malene Birger, har et nyt modehus klar, som snart lander i butikkerne. I første omgang kun i England, men planen er, at det skal ud i Danmark også. Bliv klogere her.

Den danske designer, Malene Birger, vender tilbage til modebilledet med et nyt modehus. ’A Journey’ hedder det nye modehus, og bag det står to gange Malene, hvor Malene Birger kommer til at tage sig af det kreative, mens Malene Majlund bliver kommerciel direktør og kommer til at tage sig af forretningsdelen.

Malene Birger er dansk modes absolutte førstedame, og hun har stået bag flere af de største danske modesuccesser. Først som den ene halvdel i ’Day Birger et Mikkelsen’ fra 1997 og efter i 2003 med modehuset ’By Malene Birger’, som hun forlod i 2014. Siden har hun arbejdet på kreative projekter i firmaet ’Birger 1962’, hvor hun blandt andet har designet interiør.

- Jeg meldte mig ud (af modebranchen, red.) grundet de sindssyge forhold branchen byder på i en kommerciel pengestyret verden, der åbenbart ikke kan få nok. Systemet styrede mig, ikke omvendt. Jeg var en tom og ikke særlig glad maskine til sidst, trods succesen og massere af godt omkring mig, siger Malene Birger til modemediet FashionForum.dk.

LÆS OGSÅ: SHOW | By Malene Birger viste dekadence på dansegulvet – og satte det hele til salg med det samme

Med ’A Journey’ er Malene Birger igen tilbage i modebranchen efter pausen i interiørbranchen. Malene Birger har boet flere år på øen Mallorca, men i 2013 flyttede hun til London. Det er derfor, ’A Journey’ i første omgang kommer til at fokusere på det britiske marked, hvor både hun og forretningspartneren, Malene Majlund, har flere kontakter.

Netop fordi Malene Birger har boet så længe i udlandet, ved hun også et og andet om at pakke kufferter. Navnet ’A Journey’ er derfor også en direkte indikation af, hvad modehuset kommer til at fokusere på. ’A Journey’ kommer nemlig ikke til at være trendbaseret, men vil i stedet fokusere på at skabe tøj, der let kan pakkes ned i en kuffert.

To gange årligt vil en ny kollektion lande på hylderne, og der vil være cirka 60 styles i hver.

- Jeg er ikke kendt for at begrænse mig, og det har bestemt ikke være nemt. Men hver dag er ny, siger Malene Birger til FashionForum.dk.

LÆS OGSÅ: MIN MODEUGE | Med designer Naja Munthe

Det nye London-baserede modehus, ’A Journey’, vil heller ikke afholde shows, storstilede kampagner og ligeledes vil andre ”forstyrrelser” også være udelukket. I hvert fald til at begynde med.

- Vi skal ikke have alt muligt andet omkring os, der tager opmærksomheden fra produktet, som er vores primære fokus, siger Malene Majlund til FashionForum.dk.

Pssst... Er du interesseret i et smugkig på den første kollektion, som lander i butikkerne til forsommeren, så tjek HER ellers kan du besøge ’A Journey’s’ hjemmeside HER

LÆS OGSÅ: MODE | Dansk modes næste store designer – Henrik Silvius