7 ting, der ødelægger din skønhedssøvn

Skønhedssøvn
Foto: AOP

Sætter dine vaner en kæp i hjulet for din skønhedssøvn? Se her, hvad du skal undgå, hvis du gerne vil sove dig smuk.

Søvn er en essentiel kilde til velvære, energi, overskud og vigtig for vores generelle velbefindende.

Det er bevist, at længere perioder med manglende søvn er farligt for kroppen og har dårlig indflydelse på alt – lige fra vores celler, organer, stofskifte og ældning af huden.

IN’s skønhedsekspert, Lene Huusmann, guider dig her gennem syv ting, som du skal holde dig fra, hvis du ønsker en bedre søvn.

LÆS OGSÅ: Her er nøglen til bedre søvn

1. Drop aftenkaffen
Kaffe, sort te og cola indeholder alle koffein, der går ind og påvirker vores naturlige søvnhormon, melatonin. Drik i stedet en beroligende koffeinfri urtete inden sengetid.

2. Sukker
Vi kender det alle. Vi har spist aftensmad, og straks melder sukkertrangen sig. Men sukkertrangen ødelægger nattesøvnen (OG huden OG figuren). Sukker får kroppen til at køre på højtryk og blive urolig. Det kan mærkes flere timer, efter du er gået i seng.

3. Tablets i soveværelset
iPhones, tablets og tv i soveværelset er den direkte vej til søvnunderskud. Lyset fra tv’et fortæller kroppen, at den burde være vågen, og lyd og vibrationer fra telefonen kan vække dig om natten og forstyrre din skønhedssøvn. 

4. Larm
Snorker manden, er det lydt der hvor du bor, eller er du bare meget lydsensitiv? Anskaf dig et par gode ørepropper, så unødvendige opvågninger ikke påvirker din nattesøvn.

5. Festabe
Hvis du fester natten lang den ene nat og sover dagen lang dagen efter, så siger det sig selv, at du har fået vendt op og ned på det hele, og det lægger kroppen altså mærke til. Rutiner og faste sengetider er det bedste for en sund skønhedssøvn.

6. Temperaturen
Der er ikke noget som et varmt og indelukket soveværelse, der kan give urolig søvn. Sørg for at lufte ud og holde en lav temperatur i soveværelset. Det får kroppen til at slappe bedre af og lade sig svinde hen i drømmeland.

7. Mad og drikke
Pas på med at drikke for meget inde sengetid, så vågner du bare ved at du skal op og tisse. Ligeledes skal maven ikke være for fuld, for så skal kroppen arbejde på højtryk for at fordøje, hvilket skaber uro. Det er en god idé ikke at drikke og spise for meget to timer, inden man går i seng.

Psst… Hvis du har muligheden, så er et godt råd at dyrke sex inden sengetid. ”Lagengymnastik”  udløser nemlig et stof i kroppen, som får os til at slappe af helt naturligt.

Godnat og sov godt!

LÆS OGSÅ: Meditation er bedre en ferie

 

 

LÆS ALT OM