8 energi-boostende fødevarer

AOP

Et højt energiniveau kræver at man spiser den rigtige mad, både morgen middag og aften. Se listen med fødevarer du skal gå efter, hvis du vil booste din energi.

1. Valnødder

Nødder er fyldt med fantastiske sundhedsfordele. De er spækket med protein, hjerte-sunde fedtsyrer, og vitaminer og mineraler. Når det kommer til energi-boostende egenskaber, så er valnødder helt uden sammenligning. Du behøver ikke spise en masse valnødder, for at holde energiniveauet højt. En håndfuld er nok til at du vil føle dig mere frisk, og desuden forbedre din hukommelse betydeligt. Prøv at spise nogle valnødder sidst på dagen. Ikke alene vil de hjælper dig med at sove bedre, du vil også vågne op og føle dig meget mere frisk og energifuld.


AOP

2. Græsk Yoghurt

Selvom almindelig yoghurt er en god kilde til energi, så er græsk yoghurt sundere. Det indeholder mere protein samt sundere kulhydrater og fedtsyrer end almindelig yoghurt, hvilket betyder, at du vil føle dig mere energisk, hvis du bruger den græske yoghurt som en eftermiddagssnack. Spiser du græsk yoghurt til morgenmad, hjælper det med at bekæmpe træthed og dårligt humør. Er du ikke en stor fan af græsk yoghurt, kan du også bruge det i dine egne favorit-måltider, for at få dens gavnlige effekt, og dermed undgå at spise den rent. Du kan også bruge den i frugtsalater og smoothies. Mange kommer også græsk yoghurt i suppen.


AOP

3. Bær

Bær en en perfekt energi-booster, og de er gode for din overordnede sundhed. Bær er fyldt med antioxidanter, som forbedrer din krops sundhed, og forebygger mange sygdomme. Tilsæt dine favorit-bær til den græske yoghurt, og du vil føle dig fuld af fornyet energi, og klare de daglige opgaver meget hurtigere. Jordbær, brombær, blåbær, gojibær, hindbær og tranebær er nogle af de bedste energi-boostende bær, som du kan snacke, hver gang du føler dig træt.


AOP

4. Spinat

Uanset om du spiser den kogt eller rå, så har spinat mange gavnlige effekter for din sundhed. Spiser du spinat regelmæssigt, hjælper det med at forebygge knogleskørhed, gigt, hjerte-sygdomme og flere former for kræft. Spinat er rig på vitamin A, C, K, magnesium, mangan og folsyre, og er derfor en af de bedste energi-boostende fødevarer, som du kan nyde på alle tidspunkter af dagen. Du kan bruge spinaten i pandekager, omeletter, supper, smoothies og salater.

LÆS OGSÅ: De sundeste kulhydrater


AOP

5. Melon

Dehydrering fører ofte til udmattelse og træthed, og derfor er det vigtigt, at du får nok vand at drikke, og inkluderer vandrige fødevarer i din madplan. Melon, såsom vandmeloner, honningmeloner, og cantaloupmeloner, har et utroligt højt indhold af vand. Meloner har et lavt kalorieindhold, og indeholder mange vitaminer og mineraler; som fosfor, kalium, calcium, magnesium, natrium, zinc, jern, selen og mange flere. De er også en god kilde til sunde kulhydrater, som hjælper dig med at holde energiniveauet oppe i timevis. Prøv en melonsalat næste gang du føler dig udmattet og træt - det vil hjælpe med at booste din energi og sundhed.


AOP

6. Quinoa

Quinoa er en af de bedste superfoods, og et sundt alternativ til hvede og korn. Du kan spise det til morgenmad, frokost og aftensmad, uden at bekymre dig om kalorier og fedtindhold. Quinoa har nogle utrolige energi-boostende egenskaber. Det er rigt på protein og fiber, som hjælper dig med at bevare energien og være frisk og aktiv på arbejdet. Quinoa er meget alsidig, har en lækker konsistens og smager fantastisk. Du kan bruge det i dine supper og salater, men du kan også bruge det til at lave delikate quinoa sandwiches.


AOP

7. Cornflakes

Cornflakes er ikke det sundeste energi-boostende valg, men når du har brug for et hurtigt energi-boost, vil en skål med cornflakes sammen med mælk eller yoghurt, helt sikkert hjælpe. Cornflakes er fyldt med fiber, sunde kulhydrater og protein, som vil give dig den energi du har brug for gennem dagen. Kig efter de produkter med mest fuldkorn, når du køber ind. 


AOP

8. Havregryn

Hvis quinoa og corn flakes ikke lige er dig, så prøv med havregryn. Det omsættes langsomt i din krop, og giver dig derfor længevarende energi. En skål havregryn med bær, kanel og yoghurt eller mælk, er lige hvad du har brug for om morgenen, for at kickstarte dagen. Havregryn er rig på essentielle næringsstoffer, blandt andet protein, magnesium, kobber og mangan. Som en ekstra bonus, er havregryn en sund godnat-snack, som vil hjælpe dig med at sove bedre, og får dig til at vågne op fyldt med energi.

Kilde: Womanitely

LÆS OGSÅ: 8 nye superfoods du skal kende

 

LÆS ALT OM