Kokosvand – hvad er det godt for?

kokosvand
Foto: AOP

Kokosvand er blevet populært de seneste år, men har drikken overhovedet nogle sundhedsmæssige fordele? Læs med her, og bliv klogere.

Er kokosvand mere hydrerende end almindeligt vand?

To studier har vist, at forskellen på hvor meget vand og kokosvand hydrerer, er minimal, og der er derfor ikke fordele ved at drikke kokosvand frem for almindeligt vand i forbindelse med træning.

LÆS OGSÅ: Opskrift: Rawkage med kokos og mynte

Er der fordele ved at drikke kokosvand under graviditet?

Diætisten Lisa Drayer siger til CNN, at man ikke skal erstatte sit indtag af andet mad med kokosvand under graviditeten:

- Når jeg ser på kokosvandets næringsprofil, ser jeg, at det indeholder intet jern, intet protein, næsten intet kalcium, intet omega 3 og intet folsyre. Det er ikke en god kilde til de vigtige ernæringsstoffer under graviditet.

Det er dog vigtigt at holde sig hydrereret under graviditet, så hvis man drikker kokosvand for at få mere væske, er det helt fint.

Kan man tabe sig ved at drikke kokosvand?

- Der er ikke noget særligt ved kokosvand, der øger din forbrænding. Hvis du er dehydreret er din forbrænding selvfølgelig lavere, men jeg ville ikke nødvendigvis anbefale at hydrere med kokosvand, hvis man vil tabe sig. Det indeholder flere kalorier end almindeligt vand, siger Drayer.

Der er typisk 5 til 7 kalorier per 30 ml i en kokosvand, og Drayer siger, at dem, der virkelig passer på vægten, skal undgå at drikke deres kalorier, men at du sagtens kan hydrere med kokosvand på en kur, hvis du ellers spiser sundt og motionerer.

Hvad med kokosolie og kokosmælk?

Ligesom med kokosvandet, er der sådan set ikke noget galt med at bruge kokosolie og kokosmælk i madlavning, hvis man ellers lever sundt. Kokosmælk er faktisk et glimrende alternativ, hvis man er laktoseintolerant. Man skal gå rundt og tro, at man er sundere, når man bruger kokosolie i stedet for smør og olivenolie. En rapport fra American Heart Association har bevist, at der er end højere andel af mættede fedtsyrer i kokosolie end i smør.

Så hvad er konklusionen egentlig?

Hvis du har en sund hverdag, skal du bare drikke løs af kokosvandet. Et glas kokosvand tæller som et glas postevand i dit daglige væskeindtag, så du kan sagtens holde dig hydreret med kokosvand. Men lad være med at tro, at kokosvandet har magiske kræfter.

Kilde: CNN

Køb et abonnement på IN og spar 50 % - KØB HER

LÆS ALT OM