Sund som Sarah Krarup

Sund som Sarah Krarup, Modemagasinet IN
Foto: PR

Sarah Krarup er 37 år og jurist hos Maersk. Hun har flere danske rekorder inden for vægtløftning og har deltaget i både EM og VM i crossfit og så blogger hun om sin træning på sarahsdailytraining.com. IN har spurgt, hvad sundhed betyder for hende.

Sundhed ifølge Sarah Krarup

Hvad er sundhed for dig?
Det er et stadie af velvære, som jeg higer efter. En afslappet og skadefri krop og en problemfri hverdag. Jeg har ikke et kropsideal rent udseendesmæssigt – jeg stiler mere efter et funktionelt kropsideal, hvor jeg både skal være stærk, eksplosiv og kunne håndtere tunge løft, løb og gymnastik.

Hvordan restituerer du?
Med søvn, ingen stress og god mad.

LÆS OGSÅ: SUNDHED | 5 ting du ikke skal drikke før træning

Hvordan begyndte din interesse for crossfit?
Da jeg var i militæret i 2003-05 (Sarah har en fortid som sprogofficer, red.), trænede de amerikanske og engelske officerer det. Før da havde jeg aldrig trænet med en vægtstang – jeg havde danset ballet i 17 år! Men jeg var hooked med det samme – jeg kan godt lide, at crossfit er en kombination af udholdenhed, eksplosivitet, gymnastik og øvelser med både kropsvægt og vægtstænger.

Hvad motiverer dig?
At se, hvor god jeg kan blive – og at blive udfordret. Jeg konkurrerer kun med mig selv.

Hvor tit og hvordan træner du?
Jeg træner, så ofte jeg kan. Mit arbejde og min familie kommer i første række, så det planlægger jeg både træning og hviledage efter, men på en almindelig uge træner jeg seks-syv gange, ca. halvanden time hver gang. Jeg træner enten om morgenen, før jeg går på arbejde, eller på vejen hjem. Hver dag. Mit program er en blanding af vægtløftning, cardio, workouts og gymnastik. Det bliver aldrig ensformigt.

Hvad spiser du før og efter træning?
Jeg prøver at spise seks måltider hver dag for at få så meget brændstof til kroppen som muligt. 99 pct. af det kommer fra rigtig mad i stedet for pulver. Det har jeg det bedst med. Jeg tager også kosttilskud, som er udviklet specielt til sportsfolk, New Nordic Sports Nutrition, både morgen og aften, og efter træning spiser jeg fiskeolie. Jeg er ikke kulhydratforskrækket, men spiser helt almindeligt med grønt, kød og stivelse. Men jeg har en stofskiftesygdom og kan ikke tåle gluten. Det lægger en dæmper på udskejelserne.

Hvordan forbereder du dig bedst muligt op til en konkurrence?
Jeg kører ned i arbejdsmængde fire-fem dage inden, og op til mindre konkurrencer holder jeg bare dagen før fri.

Hvordan forkæler du dig selv?
Med tid til lige præcis dét, som jeg har lyst til. Det kan være at vinterbade, at se en film, at gå på restaurant med venner eller min mand og min søn eller at tage på en uges træningsferie med mine venner uden at skulle være mor.

Hvordan slapper du af?
På ferier. Jeg elsker aktive familieferier både på ski og til varme destinationer. I hverdagen betyder det meget for mig ikke at tænke på arbejde hele tiden, så jeg arbejder meget struktureret i arbejdstiden, så jeg kan slappe af om aftenen. Jeg elsker at lave mad fra bunden eller at se gode film og serier. Lige for tiden ser jeg ‘Homeland’.

Er du nogensinde usund?
Jeg har et meget afslappet forhold til mad. Jeg elsker peanutbutter, som jeg spiser dagligt. Derudover er jeg helt vild med oste – især gede- og fåreoste.

Hvad er din hemmelige last?
Ost, kransekage, marcipanbrød, bountybarer, sushi og alle former for chokolade – og chips!

LÆS OGSÅ: Sund som Johanne Louise Schmidt