6 grunde til at spise flere blommer

AOP

I mange lande har man en tendens til at undervurdere blommen. Også I Danmark. Det skyldes hovedsageligt, at mange ikke ved så meget om blommens magi. Blommer er nemlig ikke kun smukke at se på og lækre at spise, de har også mange ernæringsmæssige fordele. Læs alt om den sunde og lækre spise her

Blommer kommer i mange varianter, farver og størrelser, og du kan nyde dem sidst på sommeren og først på efteråret, hvilket betyder, at de er i sæson netop nu. Tørrede blommer er også sunde og meget delikate, og kan købes i mange forskellige supermarkeder. Udover den gode smag, er blommer også beriget med mange sundhedsfordele - de er blandt andet gode for dit stofskifte, dine knogler og din hud. De hjælper endda med at forebygge rynker!

Læs med og bliv overrasket - der er sikkert mange gode sundhedsfordele ved de søde blommer, som du ikke var klar over.

LÆS OGSÅ: 3 sunde supper du må prøve til efteråret

1. Forebygger celleskader

Lige som jordbær, hindbær, kirsebær, røde druer og rabarber, er blommer rige på kraftfulde antioxidanter og anthocyaniner, som beskytter dine celler, og er derfor med til at forebygge alvorlige sygdomme som kræft. Når du spiser et par blommer, bemærker du nok ikke denne sundhedseffekt, men de kraftige anthocyaniner i blommer kan hjælpe dig til et længere liv. 

2. Booster dit hjertes sundhed

Når blommer er i sæson, kan du med fordel spise dem dagligt for at øge dit hjertes sundhed. Blommer er nemlig rige på kalium (en frisk blomme indeholder omkring 113 mg), som hjælper med at reducere et højt blodtryk, og er samtidig med til at modvirke hjertesygdomme og hjerteanfald. 

3. Reducerer din risiko for kræft

Takket være det høje indhold af antioxidanter, kan blommer være med til at forebygge lungekræft og mundhulekræft. Selvom der ikke findes en direkte kur mod kræft, så kan du spise dig vejen frem til et sundere dig. Tilføj nogle få blommer til din daglige kost for at høste alle de kræftbekæmpende fordele.

4. Holder dine øjne sunde

Ligesom gulerødder, er blommer også utroligt gode for dine øjnes sundhed. De er nemlig fyldt med Vitamin A - en af de vigtigste vitaminer for dine øjne og dit syn. Blommer indeholder også zeaxanthin, som beskytter din nethinde mod skadeligt UV-lys.

5. Kontrollerer dit blodsukker

Blommer er lavglykæmiske frugter, som hjælper med at kontrollere dit blodsukkerniveau og forebygge diabetes. Det anbefales dog, at man ikke indtager meget store mængder af blommer, hvis man har problemer med blodsukkeret eller er på diæt, da både tørrede og friske blommer indeholder en vis mængde sukker og kulhydrater.

6. Modvirker forstoppelse

Både tørrede og friske blommer hjælper med at forebygge og afhjælpe forstopppelse, på grund af det høje fiberindhold. Tilsæt nogle tørrede blommer til din yoghurt, granola eller havregryn, eller spis dem friske for et sundt tarmsystem.

Kilde: Womanitely