Her er nøglen til en bedre søvn

Her er nøglen til en bedre søvn

Motion og træning er den sikreste vej til en god nattesøvn

Efter en hård omgang træning føler du dig garanteret træt, og der skal ikke mange sekunder til, før du falder i søvn om aftenen. Men når du har trænet, bliver du ikke bare mere træt. Det gør faktisk også din søvn bedre.

Det viser en ny undersøgelse, som National Sleep Foundation står bag.

- Folk, der sover bedre, træner mere, og folk, der træner, sover bedre. Vi ved, at mange har et rigtig travlt liv. De får ikke nok søvn, og de får heller ikke trænet nok, siger Matthew Buman, der er ph.d. og assisterende professor ved Arizona State University, til Huffington Post.

Han peger på, at det altså kan blive en ond spiral, hvis man enten ikke får sovet eller trænet nok.

Lidt er bedre end ingenting
I undersøgelsen deltog 1.000 personer, og heraf svarede 48 pct. at de ofte var let fysisk aktive, mens 25 pct. betegnede sig selv som moderat fysisk aktive. 18 pct. svarede, de ofte trænede hårdt, og de sidste 9 pct. fik ikke rørt sig så meget.

De personer, der dyrkede hård motion ofte, rapporterede om den bedste søvn. Kun 17 pct. af dem meldte nemlig om dårlig søvn. Det samme tal for dem, der slet ikke trænede, lå på 50 pct. De personer, der dyrkede let motion, havde et tal på 24 pct.

- Selv små mængder motion er altså bedre end ingen. Og det lader så til, at lidt motion er godt, men mere motion er bedre for søvnen, siger Matthew Buman.

Stå mere op i løbet af dagen
Forskerne bag undersøgelsen understreger altså, at det mere handler om, hvorvidt du dyrker motion eller ej.

- Hvis du er inaktiv, vil det give dig en bedre nattesøvn, hvis du bare går 10 min. ekstra hver dag. At du bevæger dig en smule, har måske ikke den store effekt på din vægt, men det kan forbedre din søvn markant - og det alene har en række helbredsfordele, siger Michael A. Grandner, der er ph.d. og en del af Behavioral Sleep Medicine-programmet ved University of Pennsylvania.

Undersøgelsen viser i øvrigt, at bare det du står mere op hver dag i stedet for at sidde ned, gør din søvn bedre. Kun 12 pct. af dem, der sad ned 10 timer hver dag, svarede, at de sov godt, men det samme tal for personer, der sad ned mindre end seks timer hver dag, var på 22 pct.

Sidder du for meget ned, kan det i øvrigt øge din risiko for at få hjertekarsygdomme og diabetes.

- Det er altid bedre at sidde mindre ned - uanset hvad du laver. Det behøver ikke være træning, men det kan være noget så simpelt som at stå op ved dit skrivebord på arbejdet, når du tager telefonen, eller gå ned for at snakke med din kollega i stedet for at sende vedkommende en mail, råder Matthew Buman.

Kilde: Huffington Post