INs sundhedsekspert guider | Sov dig slank

Det er benhårdt arbejde at være og forblive sund, men her er der endelig noget sundt du rent faktisk kan komme sovende til!

Min lunte kan blive virkelig kort, når jeg ikke får sovet! Min bedre halvdel påstår, at jeg bliver et helt andet menneske…. Ikke alene ligner jeg en der har fået en allergisk reaktion, fordi jeg er så hævet i hovedet, men jeg er også ret umulig at være sammen med. Men det er ikke kun humøret, der lider under for lidt søvn – det gør sundheden også.

Du stresser du din krop

Det konstante stressniveau har mange uheldige og usunde bivirkninger. Når du er vågen i timerne, hvor din krop egentlig burde restituere, producerer din krop ekstra kortisol - et hormon der er med til at skærpe dine sanser - også kaldet stresshormonet. Det er jo smart at have høje kortisolniveauer, når du skal være vågen, nærværende og produktiv, men det er uhensigtsmæssigt for kroppen at have høje niveauer af kortisol over længere tid og i for mange timer om dagen.

Ved mangel på søvn udsættes din krop for en form for stress, og reagerer med at have høje niveauer af kortisol hele døgnet. Det betyder bla. du får et dårligt immunforsvar, du restituerer dårligere, hvilket påvirker dine muskler og væv. Dit skelet afkalker og du bliver trist og irriteret. Og som om det ikke var nok, så påvirker det også dine kønshormoner, så du fx. får svært ved at blive gravid. Og….. så øger kortisol også fedt-deponeringen og giver dig lyst til at indtage mad med hurtigt omsættelige kalorier – fx kager, fastfood og chips.

LÆS OGSÅ: INs sundhedsekspert guider | Derfor skal du spise rodfrugter

Derfor bliver du mere sulten

Du laver helt kuk i sult- og mæthedssignalerne, hvis du ikke passer din sengetid. Du ødelægger balancen mellem mæthedshormonet leptin og sulthormonet ghrelin. Resultatet er, at du føler dig mere sulten og mangler følelsen af behagelig mæthed efter et måltid. Resultatet er, at du indtager flere kalorier end du har brug for.

Kuk i mæthedssignalerne giver desværre også craving efter fedt og sukker – kort sagt kalorierig og usund mad.

Du bliver doven

Når du er træt og småvrissen, er din lyst og dit overskud til at være fysisk aktiv kraftigt på retræte. Det bliver altså ikke (heller ikke?) lige den dag du får gjort noget ved bikinimålene og dine personlige målsætninger. Og så viser undersøgelser, at den ekstra tid, hvor du er vågen, er ekstra tid, hvor du kan spise – og det er der en vis sandsynlighed for du gør! Om ikke andet så for at holde dig beskæftiget. Det er altså ikke af sult, du spiser. Vær opmærksom på det!

Prioriter din søvn! Når du vågner er du allerede blevet en bedre udgave af dig selv – klar til at investere endnu mere i din sundhed. Du har brug for ca. 8 timers søvn i døgnet – hver dag. Du forvirrer din krop ved, at sove mindre i hverdagen og forsøge at indhente det i weekenden. Døgnrytmen skal være den samme – hver dag. Sov sødt……..

Pssst… Husk at tilmelde dig INs nyhedsbrev lige HER - så er du altid opdateret på det bedste inden for mode, skønhed og sundhed!