Lyver du om, hvor sund du er? Sådan taber du de sidste kilo

Lyver du om, hvor sund du er? Tab de sidste kilo - sådan!
Foto: Michael Falgren

Har du haft en personlig træner, eller overvejer du at få det til de sidste genstridige kilo - eller blot for at komme i bedre form? Så er det vigtigt, at du er ærlig. For tier du om dine vaner og især uvaner, eller lyver du ligefrem, kan resultaterne lade vente på sig. Personlig træner Ann Sofie Bækgaard guider dig til større åbenhed.

Tre ting, vi ofte lyver om

1. Hvad og hvor meget vi spiser
Husker du at fortælle om skålen med peanuts, der står lige inden for rækkevidde på dit skrivebord? Eller om de tre latter med sødmælk, du skyller ned hver dag? Eller hyggerødvinen?

2. Hvad og hvor meget vi træner
Pynter du på din historie om, hvor ofte du tager trappen og ikke elevatoren? Eller hvor ofte du i virkeligheden er i træningscenteret? At have et medlemskort er ikke det samme som at træne. At eje et par løbesko er ikke det samme som at løbe. At gå ind i centeret og gå rundt fra maskine til maskine er ikke det samme som at træne og få noget ud af det.

3. Hvor meget eller hvor lidt tid vi bruger
De fleste siger, at de ikke har nok tid – men glemmer at nævne de mange timers fjernsyn samt sofa- og transporttiden, som sagtens kunne bruges mere fornuftigt. I virkeligheden handler det måske om prioriteringen og om, hvor vigtig træningen er i forhold til resten af dit liv. Mange lyver om, hvor meget tid de har til træningen. Når de sidder hos den personlige træner, har de masser af tid. Men når det kommer til stykket, så er der måske ikke så meget tid, eller i hvert fald har træningen ikke vundet over sofaen. Så der kan i den frad være forskel på det, man tror kan lade sig gøre, og hvad, der rent faktisk er realistisk. 

LÆS OGSÅ: SUNDHED | Få ro i maven

Lad os begynde med et eksempel. Julie har købt en personlig træner. Hun er træt af, at mavedellen ikke vil forsvinde, og at hun ikke kan tabe de overflødige fem kilo efter sin seneste graviditet. Julie er træt af, at hun spiser sundt, siger nej til kager på arbejdet, kun spiser en lille salat til frokost, ikke spiser smør og brød og træner, træner, træner – uden at der sker det mindste. 

Nu har Julie lavet en aftale med en personlig træner, der skal hjælpe hende med at nå i mål. Den personlige træner spørger, hvad hun spiser, hvor ofte, hvad og hvor meget hun træner, hvordan og hvor meget hun sover og arbejder og så videre. Og Julie fortæller.

Den personlige træner spørger: ’Nå, hvad er det så, der gør, at du ikke kan tabe de fem kilo?’ Julie slår ud med armene: ’Det ved jeg ikke. Jeg gør alt det rigtige.’

’Hvad er det så, du ikke fortæller mig?’ spørger den personlige træner. ’Det ved jeg ikke. Ingenting,’ svarer Julie. Det er her, det går galt - det vender vi tilbage til.

Derfor sker der ikke noget

Julie og hendes personlige træner går i gang med et forløb. I 12 uger er der træning på programmet tre af ugens syv dage. To gange om ugen er Julie på egen hånd, og én gang om ugen hjælper den personlige træner hende med øvelserne.

Efter fire uger gør de status. Op på vægten, frem med målebåndet. Der er ikke sket ret meget siden sidst. Den personlige træner kan ikke forstå, at hverken balance, styrke eller kondition er forbedret – og at der ikke er sket et vægttab.

Hvad er problemet mon? Julies version: Hun har været i træningscentret næsten to gange om ugen. Og fulgt programmet. Altså næsten. Ja, hun var da både på crosstraineren og nede ved maskinerne. Og hun har spist som aftalt. Ja, faktisk har hun helt sprunget frokosten over nogle gange. Hun har været til fødselsdage og firmafest, men tog ikke smør på bollerne. Ja, hun har nærmest aldrig levet sundere! 

Den rigtige version: Julie har i gennemsnit kun trænet en gang om ugen ud over træningen med den personlige træner. Hun har kun stået fem minutter på crosstraineren i stedet for de aftalte 15. Og kun på niveau 3 og ikke 10. Hun er hver gang gået ned til styrketræningsmaskinerne – men nogle dage syntes hun, der var for mange i rummet, og så tog hun hjem. Til fødselsdagene tog hun ikke smør på bollerne – nej. Men hun spiste til gengæld dobbelt så mange, som hun plejer. Og jo, hun sprang frokosten over, men så tog hun kage i stedet – for hun havde jo sprunget frokosten over. Og da den personlige træner spørger: ’Hvad er det, du ikke fortæller mig?’ giver Julie samme svar: ’Det ved jeg ikke. Ingenting. Sådan er det bare at være mig!’

LÆS OGSÅ: 8 GANGE VINTER BOOST | Kom sundere og gladere igennem vinteren

Konsekvensen af at lyve

Som personlig træner lægger jeg kostplaner og træningsprogrammer efter det, jeg hører og ser. Ikke efter det, jeg ikke får at vide. Og det kan desværre have konsekvenser, som at Julie ikke taber sig som ønsket. At hun måske får skader, fordi vi går for hurtigt frem, i forhold til hvordan hendes træning i virkeligheden ser ud.

Julie risikerer at blive utilfreds og føler ikke, at hun får de resultater, hun har betalt for. Og så er det pludselig trænerens skyld og ikke Julies skyld, at hun ikke kan tabe de fem kilo. Fortæller du ikke sandheden, er det svært at tilpasse vejledningen og træningen. Konsekvensen kan også være, at de planlagte 12 uger bliver til 24 og kommer til at koste derefter. Især surt, hvis det ender med at være penge ud af vinduet. 

Mit råd til dig, der gerne vil tabe dig eller forbedre din form, er: Vær ærlig over for dig selv – og over for din personlige træner, hvis du har allieret dig med en eller overvejer det. Hvis du modererer sandheden, er det dig selv, det går ud over, for dit sundhedsmål kommer kun længere væk. Sig sandheden. Der er ingen, der dømmer dig.

3 trin til at være mere ærlig

1. Se dig selv i øjnene
Ofte lyver vi, fordi vi gerne vil leve op til egne og andres forventninger. Fordi vi gerne vil gære det rigtige og det sunde. Men det rigtige er jo at være ærlig. Så start med at se dig selv i øjnene – og sig det, som det er.

2. Tilgiv dig selv
Vi er ikke perfekte. Og vi kan ikke det hele på én gang. Tilgiv dig selv, giv slip på den dårlige samvittighed – og kom videre.

3. Erkend dit ansvar
Du kan ikke lægge ansvaret i en andens hænder. Og det hjælper ikke nødvendigvis at købe en personlig træner, et medlemskab til fitnesscenteret eller en fedtsugning. Du skal selv løfte opgaven og tage ansvar. Det er DIG, der er endt her. Det er dig, der skal GØRE noget. Det er ikke alle andres skyld eller kagen, der selv hopper op på sidebenene. Du ved det godt inderst inde – nu skal du erkende det for alvor. 

LÆS OGSÅ: SUNDHED | Nye rutiner til din vejrtrækning