SUNDHED | 7 gode grunde til at spise ingefær

Ingefær
AOP

Temperaturen falder, og det er især i overgangen fra sommer til efterår, at folk meget mere end ellers bliver ramt af sygdom. Heldigvis for dig kan ingefær booste dit immunforsvar og gøre dig klar til de koldere temperaturer. Og hvis uheldet allerede er ude, så kom hurtigere ud af sygdommen ved at spise ingefær.

7 gode grunde til at spise ingefær

Ingefær har utrolig mange sundhedsmæssige fordele og har af samme årsag været brugt til bl.a. medicin og madlavning i flere århundreder.
Ingefær er en fantastisk kilde til at få A-vitamin, B-vitamin, C-vitamin, E-vitaminer, magnesium, kalium, fosfor, silicium, jern, natrium, calcium, zink og beta-caroten.
Det er desuden en meget alsidig plante, der kan anvendes i forskellige former både pulveriserede, tørrede, friske og som olie eller saft .

1. Ingefær lindrer mave- og tarmproblemer
Ingefær menes at være en af de mest effektive kure for maveproblemer.
Ved at tilføje ingefær til din kost kan det være med til at lette generelt mavebesvær, oppustet mave, kolik eller diarré.
Ingefær vil også hurtigt give dig en mættende fornemmelse og fremme en bedre optagelse af næringsstoffer i blodet.

2. Kurerer og forbygger sygdom
Ingefær er godt, hvis du er tilbøjelig til fx søsyge eller køresyge, da det er en langt mere effektiv måde at helbrede kvalme end andre mere kommercielle lægemidler.
En lille smule ingefær-pulver kan lindre og mindske opkastning, svimmelhed, koldsved og kvalme.
Et daglig indtag af ingefær er også godt for vordende mødre på tidlige stadier af graviditeten, da man kan reducere risikoen for fosterskader og samtidig lindre ugunstige effekter relateret til graviditeten. 
Ingefær er desuden blodfortyndende, hvilket kan være med til at mindske risikoen for hjertekar-sygdomme.

LÆS OGSÅ: Tre søde opskrifter med ingefær

3. Reducerer inflammation og smerte
Ingefær er kendt for sine anti-inflammatoriske egenskaber. Undersøgelser viser, at ingefær har aktive stoffer, som er lige så effektive som smertestillende. 
Det hjælper til at lindre menstrationskramper, hovedpine, muskelsmerter, ryg og ledsmerter. Te med lidt snittet ingefær er desuden en nem måde at lette hovedpinen og give bedre søvn. 

4. Forhindrer kræft
Ingefær-rod indeholder kraftige antioxidanter, der medvirker til at forhindre kræft.
En undersøgelse viser, at ingefær kan bremse væksten af visse former for kræftceller og kan medvirke til at reducere risikoen for at udvikle tyktarmskræft.
Ingefær kan også bidrage til at reducere sandsynligheden for andre former for kræft såsom bryst-, lunge-, hud- og bugspytkirtelkræft.
Tilføj en lille smule ingefær til din morgen-smoothie eller te regelmæssigt og høst al ingefærens værdi ift. forebyggelse og bekæmpelse af kræft.

5. Øger immunforsvaret
Daglige indtag af ingefær kan beskytte dig mod influenza i løbet af en vintersæson.
Denne plante er nemlig rig på zink, krom og magnesium, som stimulerer blodcirkulationen og reducerer risikoen for feber. 
Citron har også mange sunde egenskaber samtidigt med, at dens smag går godt sammen med ingefær.
Drik derfor en hjemmelavet citron og ingefær-te på daglig basis, og hold dig sund og rask resten af året.

LÆS OGSÅ: Få opskriften på nemme ingefærshots

6. Hjælper vægttab på vej
Du kan reducere dit madforbrug og måske endda tabe nogle kilo ved at tilføje ingefær til din kost, da det fremmer mæthedsfornemmelsen (dvs. færre kalorier for at føle dig mæt).
Ingefær menes at være en naturlig kraftfuld plante, der undertrykker sult og appetit og er derfor en god ingrediens til vægttab, fordi det er lavt på kalorier, forøger stofskiftet og forbrænder fedt hurtigere. 

7. Ingefær er et afrodisiakum
Ingefær er blevet anvendt som et kraftfuldt elskovsmiddel i tusinder af år pga. dens evne til at øge følsomheden og cirkulationen bestemte steder på kroppen. 

Ekstra tip: Pift maden op!
Ingefær er et aldeles alsidigt krydderi, der har en krydret bitter sødme, som kan "spice" fx desserter, hovedretter, forretter og drikkevarer op.

Prøv også en ekstra sund og velsmagende te - hæld noget kogende vand ned i et glas sammen med snittet ingefær, nogle skriver citron og en teskefuld honning.
Det smager himmelsk og er på samme tid sund og sygdomsforbyggende. 

Naturlæger anbefaler dog, at det daglige indtag af ingefær helst ikke skal overskride 4 g. pr. person.

Kilde: womanitely.com

Pssst… Husk at tilmelde dig INs nyhedsbrev lige HER - så er du altid opdateret på det bedste indenfor mode, skønhed og sundhed!

 
 
 

LÆS ALT OM