Vinterbadning - sådan kommer du i gang

Vinterbadning
Foto: AOP

Vinterbadning er godt for både krop og sind og den perfekte måde at komme igennem vinteren på. Få brugbare råd til hvordan, du selv kommer i gang med det kolde gys.

Vinterbadning er ikke længere forbeholdt den ældre del af befolkningen. I dag er der mere end 25.000 organiserede vinterbadere fordelt over på mere ned 93 klubber, hvor mange af de nye medlemmer er under 30. Det kolde gys er nemlig blevet en trend, som bliver dyrket på linje med crossfit og yoga, hvor mange vinterbadere oplever, at de bliver høje og føler sig mere friske efter en tur i det kolde vand. Og det giver god mening, da kroppen netop udskiller stresshormonet endomorfin, når den rammer det iskolde vand, hvilket er det samme, der sker, ved hård træning. Kuldechokket har også en positiv effekt på humøret, da de flere endorfiner er med til at øge lykkefølelsen, og det stemmer godt overens med, at mange vinterbadere fortæller, at de opnår en rolig og næsten meditativ tilstand efter mødet med det iskolde vand, hvilket kan mindske stress og jag.

Start tidligt med vinterbadning

Er du en novice udi vinterbadningens kunst, så skal du starte nu, hvor vandet endnu ikke har nået kuldegrader. Mødet mellem den varme hud og det kolde vand, kan nemlig være farligt, hvis man ikke er vant til det, og føre til ubehag og i værste tilfælde besvimelser. Derfor er det smart at starte i det tidlige efterår, så kroppen gradvist kan vænne sig til de koldere temperaturer og ikke begynder at hyperventilere.

3 tips til dig, der skal vinterbade for første gang

  • Gå roligt ned i vandet.
  • Træk vejret langsomt og helt ned i maven, så du ikke panikker og hyperventilerer.
  • Dyp kun kroppen og vent med at få hovedet under eller svømme rundt, til du er blevet mere sikker.

LÆS OGSÅ: Nye rutiner til din vejrtrækning

Rådet for større badesikkerhed har også udarbejdet otte vinterbaderråd for nye såvel som rutinerede vinterbadere. Følg dem altid, så du får den bedste nydelse og mest sikre oplevelse i mødet med det kolde gys.

De 8 råd til vinterbadning

FØR DU GÅR I VANDET

1. Tjek badeforhold og kend redningsudstyret
Hold øje med vejret. Tjek vejret på www.dmi.dk og tjek badevandskvaliteten på www.badevand.dk eller på kommunens hjemmeside.

2. Pas på is på trappe og bro
Hold trappe og bro fri for is. Et fald kan have katastrofale følger.

3. Sænk kroppen roligt ned i vandet
Spring aldrig på hovedet i. Gå aldrig direkte fra saunaen og i iskoldt vand. Hvis der går ca. 1 minut vil du være kølet så meget af, at temperaturforskellen kun vil medføre en mindre blodtryksstigning. Tests har vist, at jo større temperaturforskel, der er fra saunaen og det iskolde vand, jo større er risikoen for en alvorlig blodtryksstigning.

4. Bad aldrig alene
Bad sammen og gå op sammen. Bad helst mindst 3 personer sammen, så en kan hjælpe den tilskadekomne og en kan hente hjælp. Hvis en person bliver dårlig i vandet og skal hjælpes op, vil en hjælper sjældent være tilstrækkelig. Erfaringer viser, at der skal 4 personer til at hjælpe en person på et spineboard op af vandet.

NÅR DU ER I VANDET

5. Træk vejret roligt
Hvis du trækker vejret for hurtigt, hyperventilerer, vil det kunne medføre, at du besvimer i vandet. Hvis du bliver dårlig, får et ildebefindende o.l., der betyder, at du har behov for andres hjælp, er tiden en kritisk faktor, fordi alle i vandet kun har et begrænset aktivt tidsrum at kunne agere i i det kolde vand.

6. Hold øje med hinanden
Dem man har hilst på inden man går i vandet, dem holder man øje med når man er i vandet. Giv øjeblikkeligt signal til de andre, hvis du pludselig føler dig dårlig. Råb eller plask med armene. Undgå at gribe fat i de andre, hvis du er ved at falde.

7. Hold dig tæt ved trappe eller opgang
Kom ikke længere væk fra stigen/opgangen end du kan nå den i få tag. Badning varer ofte mellem 10 – 30 sek. Bader du i mere end 2 min. kan det kolde vand bevirke at kræfterne og følelsen i fingre og tær reduceres mærkbart og det kan blive et problem selv at kunne kravle op af stigen eller trappen.

8. Svøm aldrig under isen
Man kan ikke undervandssvømme så langt i iskoldt vand, som man kan i tempereret vand. Kulden kræver hyppigere vejrtrækning.

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER

LÆS ALT OM