SUNDHED | 6 grunde til at spise flere hindbær

AOP

De smukke røde hindbær smager fantastisk, og er fulde af fibre og antioxidanter, der er godt både for din krop og dit helbred. Der er derfor god grund til at flette dem ind i din daglige kost. Vi giver dig seks af de bedste grunde til at snacke flere af de lækre bær.

Intet smager bedre end en håndfuld friskplukkede hindbær. Hindbærret er ikke så polulært som andre bær, som for eksempel blåbær. Men disse lækre røde bær, har nogle helt fantastiske egenskaber. De er fulde af fibre, antioxidanter og vitaminer. Desuden er hindbær en glimrende kilde til ellaginsyre, som kan stoppe udviklingen af kræftceller, og reducerer dermed din risiko for at få kræft. Derudover er hindbær forstærket med B Vitamin, C Vitamin, folsyre, jern, B3 Vitamin, riboflavin, kobber, kalium og magnesium.

LÆS OGSÅ: Tre lækre opskrifter med papaya

Du kan også finde nogle af de mest kraftfulde antioxidanter i hindbær. Det er derfor ikke så underligt de har så mange sundheds- og skønhedsgavnende effekter. Vi giver dig de 6 bedste: 

1. Reducerer risikoen for øjenforkalkning

2-3 håndfulde hindbær om dagen hjælper dig med at forebygge alvorlig synsnedsættelse og bremse udviklingen af øjenforkalkning betydeligt. Uanset om du spiser hindbærrene med din havregryn, i din smoothie, salat eller dessert, så holder du dine øjne sunde og forbedrer din overordnede sundhed. 
 

2. Gode for din feminine sundhed

Hindbær og deres blade er blevet brugt til at booste det kvindelige reproduktionssystem i århundreder. I dag anbefaler mange gynækologer kvinder at indtage hindbær for at reducere kraftig menstruationsblødning. Hvis du er gravid kan hindbær også reducere morgenkvalme, forebygge blødning og hjælpe mod smerter. 
 

3. Forebygger kræft

Hvis du spiser hindbær regelmæssigt, har du en lavere risiko for at få kræft. Hindbær er som tidligere nævnt rige på ellaginsyre, som hjælper din krop med at komme af med frie radikaler og holder dine cellemembraner sunde. Udover ellaginsyre, indholder bærrene også mange antioxidanter som også er med til at forebygge kræft.  

4. Bekæmper rynker

Anti-aging cremer er sjældent så effektive som reklamerne påstår. Det er både sundere, billigere og mere effektivt at bruge hindbær til at forebygge rynker. Tilsæt hindbær til din daglige kost og lav en hindbær-ansigtsmaske et par gange om ugen. Du kan nemt selv lave din egen. Bland havregryn, honning, yoghurt, og hindbær sammen og kom det i ansigtet. Lad det sidde i 15-20 minutter og skyl efter. Undgå at gnubbe huden. Du kan også lave den lidt nemmere version og kun bruge yoghurt og hindbær. For at give huden ekstra glød, så skyl af med varmt vand og afslut med koldt. Husk fugtighedscremen!

5. Holder immunsystemet stærkt og sundt

På grund af det høje indhold af Vitamin C, har hindbær helt utrolige immun-boostende egenskaber, og de mange antioxidanter hjælper med at forebygger mange alvorlige sygdomme. Er du ikke den store fan af hindbær, kan du starte i det små og tilsætte bærrene til din milkshake, yoghurt, havregryn, salat eller dessert. Du kan også pifte et glas vand op med et par hindbær. 

6. Holder dig slank

Hindbær er en fantastisk kilde til mangan og fiber. Mangan nedbryder fedt ved at øge dit stofskifte, mens fiber hjælper med at nedsætte din fordøjelsesproces, så du vil føle dig mæt i længere tid. Hindbær er i sæson nu, men overvej at fryse dem så du kan nyde deres mange fantastiske egenskaber i de kolde måneder.

Kilde: Womanitely

LÆS OGSÅ: RIVER COTTAGE | Sunde opskrifter fra morgen til aften