Bikram-yoga – hårdt, heftigt & hot

Bikram-yoga
Foto: Kamilla Bryndum og Getty images

90 minutter med 26 øvelser – i 40 graders varme. Ud over at være benhård træning, er det nemlig også effektivt mod skader og super-udrensende. Bikram-yoga er blevet sat på prøve!

Bikram-yoga er lige så hårdt, som det lyder, og en af de hotteste fitness-trends lige nu. Der findes mange grunde til træningens popularitet, udover alle de sundhedsmæssige fordele er Bikram-yoga en anderledes træningsform til dig, der ønsker at udfordre krop og sind, og samtiditg blive mere smidig. 

Når man dyrker Bikram-yoga, opnår man en form for meditativt stadie, hvor sindet slapper af og kroppen af sig selv udfører de forskellige øvelser. Så selvom 90 minutter, som er længden på en typisk Bikram-session, virker som lang tid, så flyver tiden af sted.

LÆS OGSÅ: Dyrk yoga – med ansigtet! Dyrk yoga – med ansigtet!

Derfor skal du dyrke Bikram-yoga

  • Fedtforbrænder og øger dit stofskifte
  • Øger fleksibilitet, styrke og udholdenhed
  • Reducerer stress, depression og angst
  • Afgifter kroppen
  • Øger energiniveauet
  • Forbedrer balance og koordination
  • Giver bedre kropsholdning
  • Styrker immunforsvaret
  • Forbedrer blodcirkulationen
  • Forebygger hjerte-kar-sygdomme
  • Forhindrer og reducerer flere kroniske lidelser

Læs mere på bikramyogaaarhus.dk

Prøvetime i Bikram-Yoga

Inden klassen overhovedet begynder, er jeg allerede blevet overrasket tre gange: Først over pigerne i receptionen, der tager imod iført meget imponerende Madonna-arme, sixpack-maver og bittesmå sports-bh’er (nårh, ja! Det er jo varmt derinde!). Så over, hvor varmt der er i salen. De 40 grader trænger helt ind i knoglerne, og de slipper ikke. Og endelig over, at en tredjedel af deltagerne er mænd. Mænd kan nemlig godt lide bikram – især fordi det er hårdt, og fordi det hjælper på deres løbe- og fodboldskader, forklarer en af instruktørerne.

Med 26 øvelser på 90 minutter lyder det måske, som om man har god tid. Det har man ikke. Det går stærkt, og det er helt klart en fordel at have prøvet yoga før og kende stillingerne.

Tonen er mere militant end i traditionel yoga. Ikke så meget ’bare vær med på dit eget niveau og mærk dine grænser’. Og mere ’kom så. Det skal gøre ondt her!’. Den første halve time fylder det med varmen meget. Tanken ’Pyh, hvor er her varmt!’ kører på repeat i hovedet.

Men så er det, som om både krop og hoved begynder at vænne sig til temperaturen og give slip. Det giver plads til at fokusere på at komme godt ud i øvelserne, som kombinerer balance, styrke og smidighed og faktisk i sig selv kræver fuldstændig koncentration. Pulsen stiger, og jeg prøver at holde åndedrættet stabilt og balancere og strække på en gang. Selv om varmen fylder mindre i min bevidsthed, så er den der stadig. Insisterende og konstant.

LÆS OGSÅ: SUNDHED | Nye rutiner til din vejrtrækning 

Jeg har lavet rigtig meget sport i rigtig mange år, men jeg har aldrig svedt SÅ meget. Vi snakker sved ud af ørerne! Det driver af mig – og af de andre.

Men det forunderlige her er, at det foregår i infrarød varme, som ikke er fugtig og omklamrende, men varmer en op indefra. Desuden skulle den have en meget gavnlig effekt på skader og virke slankende og udrensende. Så jo tak, så lever man gerne med at svede lidt undervejs.

I klassens sidste minutter er jeg ved at være træt, og jeg glæder mig til at komme ud af varmen. – Husk, at jo mere du har lyst til at gå nu, jo mere har du brug for at blive, formaner instruktøren. Bikram-yoga er nemlig også mentaltræning. Det at holde fast og bare være i varmen og den fysiske udfordring giver stamina og indre ro – i længden. Så jeg bliver. Til sidst ligger vi lidt og bare er. Blodet bruser rundt i kroppen, så det prikker i huden. Jeg er ør og mør og tørstig, da jeg lister ud, men jeg har det godt.

Hjemme i sofaen efter et – meget tiltrængt – bad mærker jeg pludselig, at jeg fryser. Kroppen har ikke helt tilpasset sig stuetemperatur, og formentlig har den stadig travlt med at rense ud. Og at bikram og den infrarøde varme rent faktisk virker særdeles udrensende, får jeg et tydeligt bevis på næste morgen. Og nu må du undskylde, kære læser, men her kommer det: Da jeg går på toilettet næste morgen, lugter min urin meget kraftigt af antibiotika. Hvis du nogensinde har fået penicillin, ved du, hvad jeg mener. Jeg fik det sidst for over tre måneder siden i forbindelse med en knæoperation. I tre måneder har der altså gemt sig rester i min krop, som nu er renset ud! Det er ret vildt. Og sammen med den effektive træning grund nok til at komme tilbage. 

Foto: Bikram Yoga Århus

Det sker der, når du laver Bikram-Yoga 

Under en bikram-klasse hæves pulsen, cirkulationen af iltet blod øges, og det transporteres ud til hver eneste celle i kroppen. De forskellige stillinger skaber plads og åbner op, så blodet kan gå til områder i kroppen, der generelt er lukkede og spændte.

Bikram-yoga foregår i 40 graders vame, og det er den store forskel på bikram og andre yogaformer. Den høje temperatur stimulerer svedmekanismen, øger blodgennemstrømningen i kroppen og er med til at smidiggøre muskler, sener og ledbånd og dermed modvirke skader.

Bikram styrker hele kroppen, reducerer stress og giver øget energi og fokus. Årsagen er bl.a., at varmen smidiggør muskler, sener og ledbåd. Det betyder, at man når dybere ind i kroppen og dermed øger effekten af yogaen. Derudover åbner varmen hudens porer og hjælper med at udskille affaldsstoffer.

Den systematiske brug af åndedrættet og kroppens indre varme øger stofskiftet, sætter gang i svedproduktionen, stimulerer udskillelsen af affaldsstoffer og stimulerer stofskiftet. Under en bikram-yoga-klasse forbrænder du typisk 400-700 kcal.

LÆS OGSÅ: Brug denne yoga-øvelse mod stress

LÆS ALT OM