Hvad skal jeg spise inden træning?

Hvad skal jeg spise inden træning
Foto: AOP

Bange for at gå kold under træning? Så se her, hvad du skal spise inden din træning og hvorfor.

Vil du sikre dig, at du ikke går kold på din næste løbetur eller tur i træningscentret, så sørg for at fylde den rigtige energi på kroppen forinden. En optimal kost er samme med blandt andet søvn med til at optimere din træning, så du har energi nok til at gennemføre det, som du har sat dig for – og måske endda mere!

Det er dog ikke ligegyldigt, hvad du spiser og hvornår du spiser før dit træningspas. For at undgå maveproblemer og kvalme under træningen, bør du spise senest to timer inden, du starter ­- især hvis du skal have pulsen godt op som fx gennem løb, hop eller spring, som virkelig kan få sendt maveindholdet på en rusketur.

Er din træning i den lidt blidere ende, så kan du dog godt spise tættere på, men lad være med at fylde maven, da fordøjelsen stadig skal kunne følge med, når du går i gang. Desuden er det en god idé, at drikke et par glas vand til maden, da det fremmer din fordøjelse.

Det kan du spise før træning

Yoghurt
Spis gerne hvad der svarer til tre deciliter yoghurt uden tilsat sukker med lidt frisk frugt og bær før din træning. Denne bladning giver dig nemlig proteiner, kulhydrater og antioxidanter, hvor sidstnævnte mindsker muskelømhed, da antioxidanter dæmper betændelsen i musklerne efter træning.

Smoothie med frugt
Vil du sikrer dig brændstof under din træning, så er frugt godt pga. deres store indhold af kulhydrater samtidig med, at de også indeholder immunforsvarsstyrkende antioxidanter. En god smoothie før træning kan bestå af en banan sammen med en håndfuld bær og en appelsin. Blend den med vand eller lidt yoghurt og smag den evt. til med vaniljesukker.

LÆS OGSÅ: 5 styrkeøvelser til din løbetur

Ostemad
En enkelt skive rugbrød med et par skiver ost og et stykke frugt eller to – så er du garanteret både kulhydrater og proteiner til dit træningspas. Vil du spare på kalorierne, så vælg en mager hytteost i stedet for skiveosten og drys med salt og peber eller krydderurter for at give mere smag.

Havregryn
Morgenmadsklassikeren er et godt bud på et nemt og godt måltid inden træning, da kostfibrene i havregrynene sikrer dig, at du ikke bliver sulten. Gå efter de finvalsede, da de er nemmere at fordøje og spis dem med mælk og rosiner, så du udover kulhydrater også får muskelbevarende protein og lidt sødt.

Træner du om morgenen?
Det kan være svært at spise flere timer før, at du skal træne om morgenen. Drik i stedet et glas vand og nup eventuelt en banan eller en lille skive brød, så du har lidt mad i maven. Når du træner så godt som fastende, så tærer kroppen blot på sine egne depoter og på aftenmåltidet. Dog skal du være opmærksom på at få noget at spise lige efter træning – så pak gerne en rawbar, smoothie, yoghurt eller klapsammenmad i træningstasken. 

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER