Sådan kommer du i gang med fitness

Sådan kommer du igang med fitness
Foto: AOP

Synes du også, at det kan være overvældende at træde ind i et fitnesscenter? Så bliv guidet her og kom godt i gang med fitness - fra indmeldelse til din første træning.

Har du aldrig trænet fitness før og været medlem af et fitnesscenter, så kan det være en stor overvindelse at melde sig ind – og ikke mindst træde ind over dørtærsklen første gang. For hvad kan du forvente? Hvad skal du have med? Og hvad skal du kaste dig over af de mange holdtilbud med mærkelige navne og ditto træningsmaskiner? IN tager dig i hånden og guider dig gennem fitnesscentret.

1. Hvilket center, skal jeg vælge?

Beliggenhed
Succeskriteriet for at være medlem af et fitnesscenter er, at du først og fremmest kommer derhen. Derfor er det vigtigt, at du vælger et center, som du nemt kan komme til – enten hjemmefra eller fra arbejde. Du skal derfor tænke over, hvilken beliggenhed, der vil være mest optimal for dig, så det ikke er vejen til fitness, der forhindrer dig i at komme afsted.

Privat fitnesscenter eller kæde
Der er fordele og ulemper ved begge slags centre. Vælger du et privat fitnesscenter, vil der ofte kun være ét sted, som du kan træne, hvorimod fitnesskæder kan tilbyde dig flere center med de samme tilbud. I et privat center vil du i højere grad møde de samme medlemmer og personale, som kan genkende dig og give en følelse af at høre til, mens de større centre i kæderne hurtigt kan komme til at virke anonyme – hvilket naturligvis er den fordel, hvis du gerne vil passe dig selv og din træning og falde i et med væggen.

Ekstra ydelser
Du kan styrke- og konditionstræne i alle klassiske fitnesscentre. Langt de fleste tilbyder også træning på hold, hvor du sammen med andre træner med en instruktør. Men hvis du har præferencer om f.eks. at kunne svømme, gå i sauna eller dampbad efter træning, så hav det for øje, når du skal vælge center. Det er nemlig ikke alle, der tilbyder dette.

2. Hvilket medlemskab, skal jeg vælge?

Der kan være flere forskellige medlemskaber at vælge imellem i fitnesscentret, hvilket kan være forvirrende. Men husk, at de er til for, at du kun betaler for det, som du reelt har brug for.

Hvis du allerede har en ide om, at du kun vil træne selv med vægte og på træningsmaskiner, så gå efter et medlemskab, hvor f.eks. træning på hold ikke er med.

Har du tid til at træne i løbet af dagen, så tilbyder nogle fitnesscentre billigere medlemskaber til dette, da du ikke kommer til at ’belaste’ centret morgen og aften, hvor der er flest, der træner. Vær dog opmærksom på, at mange hold ligger om morgenen og aftenen.

Undersøg, om du kan opnå rabat pga. eksempelvis dit studie, arbejde eller en seniorordning. Specielt de store fitnesskæder har mange rabataftaler, som du måske kan høre ind under.

Husk at du altid kan ændre dit medlemskab, hvis du finder ud af, at du har brug for mere eller mindre i forhold til din træning.

Indmeldelse
Når du har gjort dig overvejelser omkring fitnesscenter og medlemskab, skal du have meldt dig ind. Dette kan tit gøres på nettet, men herfra er der stadig langt ned i centret første gang. Så for din egen skyld, så giv centret et kald og bed om et møde til at blive meldt ind. På den måde får du det første besøg ’overstået’ og med egne øjne set, hvad det går ud på.

Når du kommer ind i fitnesscentret så får du også sat ansigt på en medarbejder, som kan guide dig og svare på dine spørgsmål samt fortælle dig mere, end du måske har kunne læse dig frem til.

Bed om at få en rundvisning i centret, så du ved hvor omklædningen, holdsalen osv. er og få evt. hjælp til at booke din første holdtime eller et møde med en fitnessinstruktør, der kan hjælpe dig med at blive sat ind i de forskellige maskiner og lave en træningsplan til dig med øvelser. På den måde bliver det nemmere at tage til din første træning. 

Husk, at medarbejderne er til for at hjælpe dig med at komme godt i gang med din træning, så du kan få en god træningsrutine og dermed forblive medlem. Det er med andre ord i både deres og din interesse, at du føler dig godt tilpas.

LÆS OGSÅ: Fitness til ansigtet

3. Hvad skal jeg træne?

Træning på hold
Mange undersøgelser peger på, at når vi træner sammen med andre, så holder vi også bedre fast i vores træning. Det mest optimale vil derfor være at få en træningspartner, men træning på hold kan også gøre det, da mange ofte kommer til de samme timer med den samme instruktør, så der bliver skabt en fællesskabsfølelse.

Du kan træne både styrketræning, kondition og smidighed på hold og ofte i en kombination. Har du aldrig prøvet det før, så forhør dig i receptionen om gode begynderhold, så du ikke ender på en time for øvede og måske får en dårlig oplevelse, fordi du ikke kan følge med. De fleste træningscentret har beskrivelser af deres forskellige hold på deres hjemmeside.

Før du møder op til holdtimen, så undersøg, om det kræver særlige sko. Har du booket dig på en cykeltime, så kræver det cykelsko. Lån dem i centret de første gange og se, om det overhovedet er noget for dig før, at du selv investerer i et par.

Når du møder op til din første holdtime, så vær i god tid og tag fat i instruktøren inden timen starter. Fortæl, at du er ny, og hør, om der er noget bestemt udstyr, du skal finde frem, eller om der er noget, du skal være opmærksom på. Selvom du måske har lyst til at gemme dig væk i et hjørne, så stil dig et sted i salen, hvor du kan se instruktøren. Ellers bliver det svært for dig at se og følge med.

Træn selv
Foretrækker du at træne selv og kunne være 100% fleksibel i forhold til, hvornår du vil træne? Så er det fitnesscenterets maskiner, stativer og løse vægte, som du skal have gang i.

Har du ikke trænet før, så kan de mange ting i træningscentret virke overvældende. Book derfor en tid i receptionen til en fitnessinstruktør, som kan vise dig, hvordan du skal bruge de forskellige maskiner og vægte samt lave et træningsprogram til dig. Aftal herefter et nyt møde til en opfølgning, så du får en udvikling i dit program og undgår, at du går kold i det og dermed skipper din træning.

I mange fitnesscentre går personalet rundt i træningslokalet. Tag altid fat i dem, hvis du er i tvivl om noget, gerne vil have vist en øvelse eller andet, eller henvend dig i receptionen.

Nå du selv skal træne, vil der ofte være andre, der træner samtidig. Bliv ikke skræmt af dem med store, svulmende muskler. Mange, der går højt op i deres træning og bruger mange timer i fitnesscentret, vil gerne dele ud af deres viden og hjælpe andre. Så spørg endelig. Det gør også din tid i fitnesscentret mere behagelig, når du har en relation til dem, der er der.

Personlig træning
Vil du gerne guides gennem din træning eller træner du mod et bestemt mål, så skal du overveje en personlig træner. Det koster i gennemsnit ca. 400 - 500 kr. for en time, hvor den personlige træner er hos dig, når du træner og fra gang til gang sammensætter dit program samt giver dig input til, hvad og hvordan du skal træne indtil I ses igen. Hvor ofte, I skal mødes, er op til dig og din pengepung.

Mange personlige trænere tilbyder også kostvejledning, hvis du har brug for dette.

4. Hvilket udstyr, skal jeg bruge?

Lad være med at gå ud og investere i alt muligt udstyr før du ved, hvad du reelt vil få brug for. Uanset, om du skal træne på et hold eller selv, skal du dog anskaffe dig følgende:

  • Træningssko til indendørs brug
  • Træningstøj som du kan bevæge dig frit i og som ikke kravler op
  • Et håndklæde til sved
  • En drikkedunk

Herudover kan du overveje, om du skal have en taske kun til træning, hvilket kan være en god ide, hvis du vil tage bad i centret. For at gøre det lettere for dig selv, så hav altid træningstasken stående med:

  • Et håndklæde
  • Sæbe og shampoo
  • Børste
  • Creme til ansigt og krop
  • Evt. en hængelås til skab, hvis du skal bruge en sådan i omklædningsrummet
  • Badetøj, hvis der er svømmehal, sauna eller dampbad

En pakket og klar træningstaske gør det lettere for dig, at komme ud ad døren og til træning, da du ikke først skal til at finde tingene frem og i den tid overveje, om du overhovedet gider afsted. Den største udfordring er ofte, at komme ud ad døren, så gør denne del så let for dig selv som muligt.

God træning.

Forkæl dig selv med et abonnement på IN og få en eksklusiv gave - KØB HER